پزشکی

تاثیر کفش پاشنه بلند بر کمر درد

  • 2669

وزن بدن طی ایستادن در حالتی عمود از قاعده گردن به مفصل لگن و سپس پاها منتقل می شود. استفاده از کفشهای پاشنه بلند این حالت را بر هم می زند و این به خودی خود باعث تغییر بیومکانیک فشار روی ستون مهره ها و دردهای کمری می شود. البته مطالعات زیادی شده و این نتیجه به دست آمده که کفش پاشنه بلند اثری روی افزایش قوس کمر نداشته ولی با این حال چون تغییر بیومکانیک ایجاد شده باعث افزایش فشار کاری عضلات راست کننده ستون فقرات می شود و کمر درد به عارضه ای شایع در زنانی که کفش های پاشنه بلند می پوشند تبدیل می شود.

اگر چه افراد فاقد اختلالات کمری مثل تنگی کانال نخاعی یا بیرون زدگی های دیسک کمری این کمردرد را به قیمت به دست آوردن اثرات زیبایی کفش، به جان می خرند ولی از نظر پزشکی استفاده از کفش های پاشنه بلند در افرادی که دارای اختلالات ستون فقرات هستند بسیار مضر و ممنوع است. به تدریج افراد به علت استفاده بیش از حد از کفش پاشنه بلند دچار درد و ضعف شده و خطر آسیب دیدگی مفاصل لگن و زانو به دنبال کوچکترین حادثه ای بالا می رود. هر چه که کفش دارای پاشنه بلندتری باشد فشار وزن بدن روی قسمتهای جلوتر پا متمرکز می شود و این به تدریج باعث خم شدن انگشتان در جلوی کفش به دلیل لیز خوردن مداوم پا به سمت جلو، ایجاد پینه های دردناک زیر سینه پا و پینه های دردناک روی انگشتان پا می شود.

با توجه به اینکه تاندون آشیل پشت پاشنه نیز در طول مناسب خود قرار نمی‌گیرد راه رفتن به درستی انجام نشده، خطر آسیب دیدگی بیشتر می‌شود و در استفاده طولانی از کفش های پاشنه بلند، کوتاهی عضلات ساق و در نتیجه سختی راه رفتن با کفش های بدون پاشنه یا دویدن را در پی خواهد داشت.

انتخاب کفش مناسب

دقت در انتخاب کفش و توجه به رعایت اصول استاندارد در تولید آن، یکی از ضروری ‌ترین نیازهای حفظ سلامت افراد بوده و باید توجه بیشتری به آن بشود. وقتی برای خرید کفش، به مغازه‌ای می ‌روید با صدها نوع کفش‌ در مدل‌ها و رنگ‌های گوناگون مواجه می‌ شوید که بنا به ادعای فروشنده همگی آخرین مدل‌های روز بوده و کیفیتی مرغوب دارند. انتخاب کفش در وهله اول، باید بر اساس نوع استفاده‌ای که از آن می ‌شود، صورت بگیرد. همانطور که زمستان، کفش مخصوص خودش و تابستان، کفش مخصوص خودش را دارد. همچنین بعضی از مشاغل، کفش‌های مخصوص خودشان را می‌ خواهند. مثل بعضی از کفش‌های مخصوص(کفش ایمنی) که در کارگاه‌ها استفاده می‌ شود، یا کفش‌های ورزشی که حتی درباره آنها نیز بر اساس نوع ورزش، انتخاب کفش تغییر می‌ کند. در واقع این، به نوع نگاه خریدار برمی‌ گردد و اینکه او چقدر به سلامت خود اهمیت می ‌دهد و چقدر از حق و حقوق خودش، آگاه است.

به علاوه کفش ‏های پاشنه بلند، عضلات پشت ساق پاها را فشرده و منقبض می‏کنند و عملیات خون‌رسانی در این عضلات را مختل می‏کنند. همچنین کفش‏های تنگ و پاشنه بلند پوست پا را از حالت طبیعی خارج کرده و پس از مدتی آن را ضخیم کرده و پینه ایجاد می‏کنند. پینه‏ های پا، اغلب دردناک بوده و پا را بد شکل می‏کنند.

وقتی شما کفش پاشنه بلند می‏پوشید، کمر برای جبران فشار وارد شده به پاها، قوس زیادی به خود می‏گیرد و از حالت طبیعی خارج می‏شود. در این حالت فشار زیادی به دیسک‏های بین مهره ‏ای ستون فقرات و مفصل زانو وارد می‏شود. مقدار این فشار به ارتفاع پاشنه ی کفش بستگی دارد و هر چه پاشنه کفش بلندتر باشد، فشار بیشتری به عضلات، استخوان‏ها و مفاصل وارد می‏شود. در مقایسه با کفش‏ های پاشنه کوتاه، کفشی با پاشنه ‏ای حدود ۲/۵ سانتی ‌متر ۲۲ درصد، کفشی با پاشنه ۵ سانتی ‌متر ۵۷ درصد و کفشی که پاشنه ۸ سانتی ‌متری دارد ۷۶ درصد به دیسک‏های بین مهره ‏ای و زانو بیشتر فشار وارد می‏کند و باعث کمر درد می شود.

نظرات

نظر خود را بنویسید

;